پويا دبيري مهر:در اوايل دهه 80 يك تغييري در شكل و نوع ارائه ارزش هاي حسيني در قالب مداحي در ميان مداحان نو ظهور به وجود آمد كه به نوعي يك مدرنيسم در مداحي مي توان آن را ناميد.

مداحاني كه از قالب هاي قديمي گذر كردند و با شجاعت لبالب خط قرمز ها حركت كردند و جلو رفتند تا با هدف ايجاد جاذبه براي مخاطبان خود هيات ها پر شور تر از گذشته شود و شاهد بي رمقي جوانان براي شركت در مجالس روضه امام حسين عليه اسلام نباشيم.

اين رخداد هم قالبا زير زميني بود.يعني بر خلاف گذشته كه دسته جات سينه زني در خيابان ها راه ميافتاد و شعر هاي نويي از سوي مداحان خوانده مي شد،اينبار در محافل نيمه خصوصي شاهد ظهور بروز آن بوديم.نمونه آن هم كه مقدمه اي براي ظهور مداحان نسل سوم شد،هيات هاي مذهبي با مداحي حاج سعيد حداديان،محمد رضا طاهري،حاج مهدي سماواتي،محمود كريمي و چند مداح مشهور و معروف ديگر بود كه در ميدان خراسان،هيات معروف تكيه چال،در سر آسياب دولاب،هيات دو طفلان مسلم،در مسجد دانشگاه صنعتي شريف،هيات رزمندگان تهران و چند هيات معروف ديگر بوديم كه با مداحي اين مداحان و با شكلي كه تلفيقي از روضه خواني و شعرخواني جديد بود فضا را براي حضور مداحان نسل سوم هموار كرد.

اما در سال هاي آغازين دهه 80 مداحان نسل جديد حور جدي خود در عرصه مداحي را پس از گذراندن دوره هاي محفلي آغاز كردند.در اين دهه كه به اكنون رسيده است شاهد برگزاري مراسم و مجالس هيات هاي هفتگي و مناسبتي مداحاني چون عبدالرضا هلالي،مرحوم سيد جواد ذاكر،حسين سيب سرخي،حاج مجيد بادكوبه،حاج مجيد بني فاطمه،روح الله بهمني ،احد قدمي و چندين و چند مداح ديگر كه شاهد بيش از 20 مداح مطرح باشند بوده ايم،كه در اين بين سر آمد و پرچمدار مداحي سبك جديد را بايد عبدالرضا هلالي ناميد.

هلالي متولد سال نخست دهه شصت است و خودش مي گويد بچه مجيديه است.چندي پيش از رشته حقوق قضايي انصراف داد و صاحب دو فرزند است.از آنجا كه در كودكي مورد عنايت و شفاي امام رضا (ع) قرار گرقت،نامش را نهادند،"عبدالرضا"،يعني بنده رضا.

عبدالرضا هلالي هنوز كربلايي هم نشده بود كه براي امام حسين (ع) مداحي مي كرد.نوجوان بود كه در محله نظام آباد تهران و در مسجد امام سجاد عليه اسلام در محله ارامنه با چند تن از دوستان خود يك هياتي راه انداخت."حسين وا آ آ آ حسين وا آ آ آ يكي از معروف ترين نواهايي بود كه رضا هلالي با نواي آهنگ فيلم "گرگ ها" در هيات خواند و همان شد كه در سال 82 سي دي هاي مداحي هلالي با اين سبك جديد به بازار آمد.

هلالي كمي بعد در هيات الرضا،محفل بسيجيان و رهروان شهدا در مسجد ابوذر در بلوار ابوذر مداحي كرد.جايي كه براي خيلي ها ياد آور مداحي "پا برهنه ها،ميريم كربلا،ديدن حسين شاه كربلا" بود.در آن دوره مخاطبان زيادي از جوانان و محله هاي مختلف تهران و برخي شهرستان ها براي شركت در اين مجالس هفتگي و دهه محرم در  مسيجد ابوذر حضور پيدا مي كردند.

پاساژ مهستان در خيابان كارگر شده بود پر از سي دي هاي مراسم هاي رضا هلالي در مسجد ابوذر.گرچه هلالي در آن سال هاي در كرج،و برخي هيات هاي ديگر هم به صورت مداح ميهمان شركت مي كرد.

هلالي جوان ديگر براي خود مداحي معروف شده بود و كم كم گوي رقابت را از ديگر مداحان جديد و سنتي ربوده بود.برخي مداحان در مجالس خود به شدت به ظهور نوع جديدي از مداحي كه نوا و لحن را از اهنگ هاي لس آنجلسي و برخي آهنگ هاي معروف وام گرفته بود،انتقاد كردند و باعث و باني اين سبك ها را لعن هم كردند.كار بالا گرفته بود.هر كس در محفلي به هلالي و ديگر مقلدان او مي تاخت.

رضا هلالي در همان دوره با مشكلات فراواني همراه شد و هيات الرضا با موانع متعددي.از جمله تفرقه افكني برخي از خودي ها كه هيچ گاه هم معلوم نشد چرا به تفرقه دست زدند.هيات الرضا وضع به ساماني نداشت اما هيچ وقت انقطاع در هيات رخ نداد.همه همراهان و عزاداران به هيات مي آمدند.

پس از دوره طلايي هيات الرضا در مسجد ابوذر،اين هيات با عبدالرضا به مكان جديدي منتقل شدند كه با بزگواري يكي از خادمين دستگاه امام حسين همراه بود.حسينيه قهرودي ها در ميدان منيريه،محل جديد هيالت الرضا بود و شايد پايان دوران طلايي و درخشان هيات الرضا.ان دوران ديگر جايي براي نشستن در هيات نمي ماند.بايد ساعت هاي قبل از شروع مراسم به هيات مي رفتي تا بتواني در هيات باشي،وگرنه به اجبار در حياط مي ماندي.

آن زمان بود كه محمود احمدي نژاد در دوره مديريت بر شهرداري تهران مصوبه اي را در شوراي شهر گذراند مبني بر كمك به هيات هاي عزاداري.اما به جز حضور گاه و بي گاه خود شهردار و برخي ديگر از شخصيت هاي سياسي،كمكي به هيات الرضا نشد.همچنان روي پاي خود ايستادند تا آنكه بعد از ماه ها حضور در حسينيه قهرودي ها هيات الرضا وارد فاز جديد شد.انتشار بلوتوثي از رضا هلالي مبني بر كشيدن قليان با همسر خود كه توطئه اي بود براي زير سوال بردن وي،هلالي را وارد مرحله اي جديدي از حياط مداحي خود كرد.

پس از چندي هيات الرضا به خيابان دماوند منتقل شد و هيات هاي هفتگي نه مثل گذشته كه به بركت محرم و عاشورا،با تمام دشمني ها و بد نيتي ها همچنان بيرق امام حسين عليه السلام بالا ماند و خواهند ماند.

عبدالرضا هلالي به واسطه اينكه مداح دستگاه محرم و امام حسين عليه اسلام است مشهور شد و به همين واسطه هم نتواستند وي را از صحنه به دور كنند و به همين واسطه هم هنوز هيات او مملو است از جواناني كه با شكل و ظاهر متفاوت مي آيند اما همه آنها بر يك چيز مي گريند و آن نيست جز ظلمي كه بر امام حسين عليه السلام و خاندان پاكش رفته است.

او نيز همچون همه انسان ها خطاهايي كرد كه خود نيز به اين واقف است و اعلام كرده است،اما چرا هنوز برخي با سبك و سياق او مخالفند؟آيا آنها كه بر طبل مخالفت با مداحي او مي كوبند فقط قصدشان مخالفت با اوست يا حيله ديگري در سر دارند؟نكند نمي خواهند پرچم امام حسين عليه السلام بر افراشته باشد؟ اين كساني در سايت هاي خود رضا هلالي را مي كوبند چقدر از او مي دانند؟چقدر از اين بخشي از وضعيتي كه بر هيات الرضا رفت و در اين مطلب آمد خبر دارند؟ مگر غير از اين است كه هيات الرضا جواناني را به هيات آورد كه اگر هيات نبود بي شك در جايي ديگري بودند و شادي خطر گناه بر آنها سايه مي انداخت؟هنوز دل هاي برخي سياه است و مخالفت هايي مي شود با سبك و سياق جديد مداحي هلالي ها و سيب سرخي ها كه اين مخالفت هاي جز ضرر چيزي براي جامعه مذهبي نخواهد داشت.اي كاش كمي تامل كنيم بعد دست بر قلم ببريم و آنچه را نمي دانيم،فرضيه بر اساس آن نسازيم.

نوشته شده در سه شنبه بیست و سوم آذر 1389ساعت توسط پویا دبیری مهر| |